söndag 20 maj 2007

.a little of everything.

trött idag.

vi har haft en hektisk helg. i lördags berättade vi för fredriks föräldrar att vi har förlovat oss. det gick faktiskt förvånansvärt bra. de har inte tyckt om mig tidigare, av flertalet anledningar, men nu verkar de ha lugnat ner sig lite. dessutom har vi firat hans moster, som fyllt år och flyttat till lägenhet från sitt stora, tysta hus.
mitt i allt har jag dessutom försökt att få ihop en hemtenta. jag har grunnat mycket och gjort en hel del anteckningar, men jag har inte börjat skriva ännu. jag har förvisso till den andra juni på mig, så det ska nog gå vägen.
imorron börjar barnlitteraturkursen också, så ingen ro, ingen rast. ska i alla fall bli en skön kontrast att krypa ihop i för små stolar på barnavdelningen i biblioteket och läsa böcker som inte tar timmar att komma igenom.
på tal om mina studier träffade jag en äldre dam idag som inte tyckte att jag kastade bort mitt liv på något så meningslöst som litteraturvetenskap. alla brukar alltid säga att det verkar tråkigt att läsa litteratur och det brukar aldrig gå att få dem att ändra sig. damen däremot lät genuint glad över att jag läste, eftersom det inte är så många som gör det idag.
kanske kommer det dessutom att bli svårare och svårare att komma upp på högskolan om man inte har gått på gymnasiet. jag pluggade på komvux i två år för att läsa upp min behörighet, men jag läste i tidningen att komvux inte ska starta till hösten för att det är slut på pengar. detta gjorde mig mycket upprörd. tydligen tog budgeten slut i mars i år och många av mina gamla lärare kommer att bli friställda. allt detta gör mig så bitter. med risk för att låta som en ärkekommunist så tror jag att brist på vuxenutbildning kommer att leda till större klassklyftor. lågutbildade vuxna kommer att öka, vilket ökar segregeringen. jag är så otroligt glad att jag blev färdig i vintras. då fick jag studentmössa och allt. och till hösten kommer många av mina vänner som fortfarande studerar på komvux att ifråntas möjligheten att utveckla sig på ett kunskapsmässigt och känslomässigt plan.
jag lider med er.

Inga kommentarer: