tisdag 14 augusti 2007

.väntan.


min syster opereras idag. håller andan.
försöker mest hitta på något att tänka på som inte involverar död, ångest och sjukhus.

hittade ett litteraturforum på helgon. det är skönt att veta att det finns människor som fortfarande tänker. det var en diskussion om vad litteratur är. det är så härligt att höra, eftersom det känns som att många i dagens samhälle skryter med sin kulturlöshet. det gäller alla former av kulturutövning, film, litteratur, konst, teater.
idag är den största filmindustrin till för dem som inte vill tänka. de vill ha något som de kan slappna av till, som de kan slänga bort en timme på och som inte stannar kvar när det är slut. jag tycker att det är synd, för de går miste om så mycket.
jag har mest erfarenhet av litteratur och film naturligtvis, men båda grenarna är utmärkta exempel. jag måste tydliggöra att jag inte dömer ut dem som uppskattar till exempel romantiska komedier, men jag förstår dem inte. det jag skulle vilja ha svar på är vad det är som är så hemskt med att behöva gå och grunna på något man har läst eller sett.
deckare är ett så bra exempel på det jag menar. deckare som genre har stora likheter med actionsfilmsintdustrin. det är spänning under perioden som läsaren tar del av mysteriet och i slutet får denne också alla svar på de frågor som han eller hon kan ställa sig under läsningen. karaktärerna är statiska och avslöjar inga känslor eller personlig utveckling under boken/filmens framskridande.
kanske är det så att estetisk har blivit ett avståndstagande. karaktärerna blir inte något att identifiera sig med, för då skulle gränserna mellan fiktion och verklighet att suddas ut.

jag märker att allt detta blir lösryckt och förvirrande, så jag tror att jag ska sluta nu. men det jag vill säga är att jag hoppas att någon av er en dag ska plocka upp herr werters lidande av goethe och sätta sig under ett träd och titta på verkligheten med nya ögon.

Inga kommentarer: